Zarządzenie nr 64/2008

ZARZĄDZENIE NR 64 / 2008

Burmistrza Miasta Kowary

z dnia 22. 08. 2008 r.

 

w sprawie utworzenia Planu Reagowania Kryzysowego gminy Kowary

 

            Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589 i 590) i „Wytycznych Starosty Jeleniogórskiego z dnia 08.05.2008 do gminnych planów reagowania kryzysowego”

 

zarządza się, co następuje:

§ 1

 

Tworzy się Plan Reagowania Kryzysowego gminy Kowary zwany dalej „Planem Reagowania Kryzysowego”  w celu zapewnienia właściwej koordynacji międzygminnej, współpracy z okolicznymi gminami i szczeblem powiatowym w przypadku reagowania miasta na zdarzenia kryzysowe o bardzo dużej skali w zakresie ustalenie przedsięwzięć niezbędnych do organizacyjnego przygotowania działań reagowania kryzysowego oraz zasad planowania i ich wdrożenia.

§ 2

 

Przez użyte w zarządzeniu określenia rozumie się:

1)    stany nadzwyczajne – stany określone w Konstytucji RP i właściwych ustawach szczególnych;

2)    zdarzenie kryzysowe – sytuację będącą następstwem zdarzenia rodzącego zagrożenie, na tyle istotne dla bezpieczeństwa ludzi, mienia i środowiska, że może ono prowadzić do zerwania więzów społecznych przy równoczesnym poważnym ograniczeniu funkcjonowania organów administracji publicznej;

3)    reagowanie kryzysowe – koordynację działań organów władzy administracji ogólnej w sytuacji powstania zagrożenia prowadzącego bezpośrednio do kryzysu oraz w czasie jego trwania zmierzająca do minimalizacji strat materialnych i ludzkich oraz przywracania porządku publicznego;

4)    zarządzanie kryzysowe – działania analityczne, planistyczne i realizacyjne (wdrożeniowe) planów i programów, mających na celu przywrócenie stanu istniejącego przed wystąpieniem zagrożenia;

5)    organizatora działań reagowania kryzysowego – kierownika jednostki organizacyjnej odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku wystąpienia konkretnego zagrożenia;

6)    instytucja wiodąca – organizatora działań reagowania kryzysowego;

7)    instytucje pomocnicze – współuczestników działań reagowania kryzysowego odpowiedzialnych za wsparcie w działaniach instytucji wiodących;

8)    plan operacyjny – podstawowy dokument organizatora działań ratowniczych (reagowania kryzysowego) określający jego obowiązki, organizację działań, zasoby sił i środków oraz zasady podległości, współdziałania i koordynacji wykonywanych zadań w warunkach kryzysu;

9)    plan działania – podstawowy dokument instytucji pomocniczej określający strukturę organizacyjną, procedury działania, zadania wykonywane zgodnie
z potrzebami instytucji wiodącej oraz zadania dla personelu na wypadek sytuacji kryzysowej;

10)           Miejski Zespół Zarządzania Kryzysowego – ciało kolegialno – doradcze, pracujące przy organie administracji odpowiadającym za utrzymanie bezpieczeństwa, pełniącego funkcję koordynatora działań reagowania kryzysowego;

 

§ 3

 

Reagowanie gminy na zdarzenia, o których mowa w §1 wykonywane będzie przy udziale:

1)     Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego, zwanego dalej „Zespołem” powstałego z przekształcenia się Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego, który ocenia sytuację i wypracowuje propozycje:

a)     poleceń Burmistrza;

b)    rozporządzeń porządkowych;

c)     działań administracji zespolonej, organów administracji niezespolonej
i samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych;

2)     Miejski Zespół Zarządzania Kryzysowego, zapewnia:

a)     stały dopływ informacji do Burmistrza oraz możliwości pozyskiwania danych;

b)    bieżące informowanie Starosty o stanie bezpieczeństwa miasta;

c)     przekazywanie dyspozycji Burmistrza i zaleceń Starosty, Wojewody oraz potrzebnych do ich wykonania informacji.

3)     Instytucji wiodących i pomocniczych zapewniających przedsięwzięcia bezpośredniego i efektywnego reagowania kryzysowego zgodnych
z kompetencjami działań.

 

 

 

 

§ 4

 

1.     Plan Reagowania Kryzysowego wprowadza się do realizacji w przypadku powstania zagrożeń i zdarzeń kryzysowych o skutkach wykraczających poza granice jednej gminy lub takie, które wymagają zaangażowania sił przekraczających możliwości reagującej gminy oraz wprowadzenia przez Premiera lub Prezydenta RP stanów nadzwyczajnych.

2.     W przypadku wprowadzenia przez Prezydenta RP stanu wojennego realizuje się przedsięwzięcia ochrony ludności, ochrony mienia i zapewnienia porządku publicznego, ujęte w Planie Obrony Cywilnej Powiatu.

 

§ 5

 

1.     Decyzję, o uruchomieniu działań reagowania kryzysowego na szczeblu gminy oraz powołaniu Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego podejmuje Burmistrz, który zgodnie z ustalonymi kompetencjami wyznacza organizatora działań odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku powstania zdarzeń o których mowa w §4 ust.1 oraz informuje o zaistniałym zagrożeniu lub zdarzeniu organ działający na niższym i wyższym poziomie zarządzania kryzysowego.

2.     W celu zapewnienia właściwego wykonania zadań oraz zapewnienia doradztwa specjalistycznego związanego ze ściśle określonym rodzajem zagrożenia organizator działań, o których mowa w ust.1 może powoływać zespoły problemowe i ekspertów na potrzeby Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

§ 6

 

1.     Organizatorzy działań reagowania kryzysowego – szczebla gminnego uwzględnią w swoich planach operacyjnych zadania jednostek pomocniczych wyznaczonych do wsparcia działań.

2.     Organizatorzy działań o których mowa w ust. 1 zobowiązani są do pełnej realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Kryzysowego oraz swoich planach operacyjnych.

3.     Kierownicy jednostek pomocniczych, o których mowa w ust.1 - zobowiązani są do pełnej realizacji zadań specjalistycznych zgodnych z kompetencjami ujętych w planach operacyjnych organizatorów działań reagowania kryzysowego oraz swoich planach działania.

 

§ 7

 

W przypadku reagowania gminy na zdarzenia kryzysowe o bardzo dużej skali należy zwracać się o pomoc do organów sąsiedniego powiatu – zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami w tym zakresie oraz do organów wyższego szczebla.

 

§ 8

 

1.     Plan Reagowania Kryzysowego podlega aktualizacji raz w roku do 31 marca
wg stanu na 31 grudnia i każdorazowo przy większych zmianach, szczególnie związanych ze zmianą kompetencyjną jednostek ratowniczych zwanych wiodącymi.

2.     Bazy danych będące częścią składową planu, o którym mowa w ust.1 podlegają aktualizacji na koniec każdego kwartału.

 

§ 9

 

Szefa Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego czynię odpowiedzialnym za:

1)     przygotowanie i ujęcie w Planie Reagowania Kryzysowego procedur dotyczących otrzymywania pomocy od organów, o których mowa w § 7;

2)     aktualizację planu zgodnie z zapisami § 8 niniejszego zarządzenia oraz przechowywania go wraz planami operacyjnymi jednostek wiodących stanowiących załączniki do Planu Reagowania Kryzysowego.

§ 10

 

Traci moc Zarządzenie Nr 75/2004 Burmistrza Miasta Kowary z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie powołania i organizacji Miejskiego Zespołu reagowania przy Burmistrzu Kowar.

 

§ 11

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Dokument: z08-64.pdf

Wytworzył:
Udostępnił:
Radomski Krzysztof
(2008-08-26 12:18:10)
Ostatnio zmodyfikował:
Radomski Krzysztof
(2008-08-26 12:18:39)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki