Zarządzenie Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary

z dnia 30 września 2013 r.

w sprawie opracownia materiałów planistycznych na 2014 rok

Na podstawie art.230 oraz 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U.z 2013 r. poz. 885 ze zm.) oraz § 1  ust. 1  uchwały Nr LXV/303/10 Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 30 września 2010 r. w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej Miasta Kowary zarządzam co następuje:

§ 1. 1. Zobowiązuję Dyrektorów Jednostek Budżetowych, Dyrektora Zarządu Eksploatacji Zasobów Komunalnych oraz kierowników wydziałów i samodzielnych pracowników samorządowych Urzędu Miejskiego w Kowarach do opracowania materiałów planistycznych na 2014 rok.

2. Zobowiązuję Kierownika Referatu Gospodarki Gruntami, Geodezji i Rolnictwa do opracowania informacji o stanie mienia komunalnego zgodnie z wymogami art. 267 ust.1 pkt 3  ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U.z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

§ 2. Przy opracowaniu materiałów planistycznych należy uwzględnić założenia do projektu uchwały budżetowej miasta na 2014 rok.

§ 3. Materiały planistyczne należy opracować w następującej szczegółowości:

1. 1. Zakład budżetowy (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1,2,8,9 do niniejszego zarządzenia):

1) przewidywany stan środków obrotowych na początku roku,

2) dochody wg ważniejszych źródeł,

3) wydatki z wyszczególnieniem:

a) wydatków dotyczących wynagrodzenia osobowego,

b) nakładów inwestycyjnych,

c) planowany stan środków obrotowych na koniec roku,

d) stan zatrudnienia.

2. Jednostki budżetowe (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3,6,7,8,9,10 do niniejszego zarządzenia):

1) dochody,

2) wydatki wg klasyfikacji budżetowej,

3) stan zatrudnienia.

3. Rachunek wyodrębnionych dochodów (wg wzoru nr 4):

1) przewidywany stan środków obrotowych na początku roku,

2) dochody wg ważniejszych źródeł,

3) wydatki z wyszczególnieniem:

a) wydatków bieżących (z wyjątkiem wynagrodzeń),

b) nakładów inwestycyjnych,

c) planowany stan środków obrotowych na koniec roku.

4. Wydziały i samodzielne stanowiska pracy Urzędu Miejskiego przedstawiają (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3,6,7,8,9,10 do niniejszego zarządzenia) m.in.:

1) dochody,

2) wydatki wg klasyfikacji budżetowej,

3) plan zadań remontowych i inwestycyjnych,

4) stan zatrudnienia.

5. Planując zadania remontowe i inwestycyjne należy wyszczególnić (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 9,10 do niniejszego zarządzenia):

1) nazwę zadania i jej lokalizację,

2) okres realizacji zadania – rok i miesiąc rozpoczęcia oraz rok i miesiąc zakończenia,

3) całkowity koszt zadania w cenach bieżących,

4) dotychczasowe nakłady - dotyczy zadań kontynuowanych,

5) wysokość wydatków w roku budżetowym,

6) wysokość wydatków w latach następnych – dotyczy zadań wieloletnich,

7) źródła sfinansowania nakładów.

6. Instytucje Kultury sporządzają materiały zgodnie z wzorem stanowiącego załącznik nr 5,6,8,9,10 do niniejszego zarządzenia.

§ 4. Wraz ze składanymi materiałami, o których mowa w § 3, należy przedstawić dokładne ich uzasadnienie łącznie z kalkulacją.

§ 5. Przy opracowaniu materiałów planistycznych należy posługiwać się obowiązującą klasyfikacją dochodów i wydatków publicznych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 02 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 2010 Nr 38, poz. 207 ze zm.).

§ 6. Przy opracowaniu materiałów planistycznych należy uwzględnić analizę celów i identyfikację ryzka zgodnie z Zarządzeniem Nr 90/2012 Burmistrza Miasta Kowary z 25 czerwca 2012 r. w sprawie funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych Gminy Miejskiej Kowary.

§ 7. 1. W celu opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Kowary, zobowiązuje się Dyrektorów Jednostek Budżetowych, Dyrektora Zarządu Eksploatacji Zasobów Komunalnych oraz kierowników wydziałów i samodzielnych pracowników samorządowych Urzędu Miejskiego w Kowarach do opracowania danych (wybrać dane odpowiadające danej komórce lub jednostce) obejmujących:

1) dochody bieżące (podatki i opłaty, wieczyste użytkowanie, dzierżawy itp.),

2) wydatki bieżące, w tym na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów Miasta oraz na obsługę długu, gwarancje i poręczenia,

3) dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku,

4) wydatki majątkowe, w tym na inwestycje i zakupy inwestycyjne,

5) z wydatków wyszczególnia się także przedsięwzięcia wieloletnie, dla każdego przedsięwzięcia określa się odrębnie (wg wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do niniejszego zarządzenia):

a) nazwę i cel,

b) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynację,

c) okres realizacji i łączne nakłady finansowe,

d) limity wydatków w poszczególnych latach,

e) limit zobowiązań.

§ 8. Materiały planistyczne należy przedłożyć Skarbnikowi Miasta Kowary, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 21 października 2013 r., który nadzoruje terminowość ich złożenia oraz kompletność.

§ 9. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych Skarbnik Miasta sporządza projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz projekt uchwały budżetowej w szczegółowości określonej w art.226, 227, 235 i 236 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U.z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

§ 10. Zmiany w planie dochodów i wydatków dokonywane będą na wniosek Dyrektorów Jednostek Budżetowych, Dyrektora Zarządu Eksploatacji Zasobów Komunalnych oraz kierowników wydziałów i samodzielnych pracowników samorządowych Urzędu Miejskiego w Kowarach wg wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do niniejszego zarządzenia.

§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.

 

 

 

Burmistrz


Mirosław Górecki


ZAŁOŻENIA DO PROJEKTU UCHWAŁY BUDŻETOWEJ NA 2014 ROK

W oparciu o uchwałę nr LXV/303/10 Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 30 września 2010 roku w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej przedstawiam założenia do projektu budżetu na 2013 rok.

1. TERMINY POSZCZEGÓLNYCH PRAC NAD PROJEKTEM BUDŻETU MIASTA KOWARY NA ROK 2014

1) Termin składania wniosków radnych, społecznych komitetów w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych gminy – do 21 października 2013 r.

2) Termin składania wniosków do projektu budżetu wraz z opracowanym projektem planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury – do 21 października 2013 r.

3) Termin składania projektów finansowych dochodów i wydatków budżetu gminy przez kierowników referatów urzędu realizowanych na stanowiskach pracy podległych im pracowników w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf – do 21 października 2013 r.

4) Termin składania wstępnych projektów finansowych dochodów i wydatków budżetu gminy w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy – do 21 października 2013 r.

5) Termin określenia przez burmistrza zadań gminy realizowanych wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadań przejętych przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego – do 21 października 2013 r.

6) Termin opracowania przez skarbnika gminy prognozy wysokości dochodów gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawienia obligatoryjnych wydatków gminy w roku 2012, wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami – do 31 października 2013 r.

2. ZASADY PLANOWANIA DOCHODÓW BUDŻETU NA 2014 ROK

1) Przy ustalaniu dochodów budżetu na 2014 rok należy uwzględnić:

a) prognozy podstawowych wskaźników makroekonomicznych,

b) przewidywane wykonanie dochodów budżetowych w roku 2013,

c) obowiązujące przepisy podatkowe,

d) Obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na 2014 rok,

e) kwoty dotacji celowych – ustalane zgodnie z pismem Wojewody Dolnośląskiego oraz Krajowego Biura Wyborczego,

f) kwoty subwencji do czasu określania przez Ministra Finansów wstępnych wysokości wynikających z projektu ustawy budżetowej na 2014 rok, przyjmuje się na poziomie ostatecznych kwot określonych dla budżetu miasta po przyjęciu ustawy na rok 2013;

g) udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych – do czasu określania przez Ministra Finansów wstępnych wysokości wynikających z projektu ustawy budżetowej na 2014 rok prognozuje się na poziomie 100% wielkości przyjętych ustawie budżetowej na rok 2013,

h) kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych ustala się na poziomie przewidywanego wykonania za 2013 rok,

i) dochody z majątku gminy szacuje się na podstawie wykazu składników majątkowych przeznaczonych do sprzedaży w 2014 roku, zawartych umów najmu i dzierżawy oraz planowanych przekształceniach prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

3. ZASADY PLANOWANIA WYDATKÓW BUDŻETU NA 2014 ROK

1) Przy ustalaniu wydatków budżetu na 2014 rok należy uwzględnić:

a) przepisy art.217 ust.2 pkt 6  ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych  wg którego wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki. W związku z tym zobowiązuje się Dyrektorów Jednostek Budżetowych, Dyrektora Zarządu Eksploatacji Zasobów Komunalnych oraz kierowników wydziałów i samodzielnych pracowników samorządowych Urzędu Miejskiego w Kowarach do:

- ograniczenia wydatków bieżących,

- uzyskiwania optymalnych efektów z poniesionych nakładów,

- zaproponowania zlecenia realizacji niektórych zadań innym podmiotom,

- monitorowania zużycia mediów i ograniczenia zużycia;

b) W materiałach projektowych bezwzględnie obowiązuje zasada realnego ujmowania wydatków. Wydatki należy planować birąc pod uwagę maksymalna dyscyplinę budżetową m.in. poprzez rygorystyczne przestrzeganie zasady oszczedności zdefiniowanej w uofp.

c) przed przystąpieniem do określenia kwoty wydatków na 2014 rok należy wyłączyć z wydatków przyznane w 2013 roku środki na realizację zadań o charakterze jednorazowym oraz na zadania kończące się w 2013 roku, należy zabezpieczyć wydatki sztywne warunkujące ciągłość funkcjonowania danej jednostki oraz zobowiązania wynikające z podpisanych umów (porozumień) wydatki bieżące, bez wydatków na remonty i na obsługę długu, finansowane z dochodów własnych (bez subwencji i dotacji z budżetu państwa), przyjmuje się na poziomie nie większym niż wynikające z planu uchwalonego na rok 2013,ostateczne kwoty planowanych wydatków na rok 2014 zostaną określone po indywidualnych konsultacjach z poszczególnymi dysponentami środków,

d) wydatki bieżące finansowane dotacją z budżetu państwa przyjmuje się w wielkościach wynikających z projektu ustawy budżetowej na rok 2014. Kwoty te zostaną określone przez Wojewodę Dolnośląskiego do 25.10.2013 r.;

e) kwotę wydatków na wynagrodzenia i pochodne należy obliczyć w oparciu o zatwierdzone arkusze organizacyjne na rok szkolny 2013/2014, przewidywaną organizację jednostki w roku szkolnym 2014/2015 oraz obowiązujące regulaminy wynagradzania. Planowane wynagrodzenia należy powiększyć o jednorazowe płatności wynikające z tytułu nagród jubileuszowych. Środki na odprawy dla pracowników w związku z przejściem na emeryturę lub rentę zostaną uwzględnione w projekcie budżetu w rezerwie celowej – jednostki podadzą w materiałach niezbędne dane w tym zakresie. Zakłada się waloryzację wynagrodzeń pracownikó na stanowiskach administracyjnych i obsługi o wskaźnik inflacji. Nie planuje się podwyżek dla nauczycieli;

f) Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe należy kalkulować wg zawartych i planowanych umów, ze wskazaniem przewidywanych kwot na realizację każdej z nich;

g) odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jednostki organizacyjne z wyłączeniem jednostek oświaty, planują zgodnie z ustawą z dnia 4  marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz.592 ze zm.); do planowania wysokości odpisu podstawowego przyjmuje się kwotę odpisu obowiązującą w 2013 r; w odniesieniu do placówek oświaty, odpis na fundusz świadczeń socjalnych planuje się zgodnie z art.53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku - Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 97, poz.674) ustalono kwotę bazową dla nauczycieli: od dnia 1  stycznia 2013 – w wysokości 2.717,59 zł;

h) wydatki na remonty budynków komunalnych w 2014 roku przekroczą 20 % przychodów z czynszów za  wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych zarządzanych przez Zarządu Eksploatacji Zasobów Komunalnych. Należy kontynuować tworzenie lokali socjalnych;

i) wydatki na realizację Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii planuje się na poziomie planowanych wpływów z opłat za udzielone zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na 2014 rok;

j) wydatki związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną należy zaplanować przy uwzględnieniu dochodów z tytułu gromadzenia środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska;

k) wydatki na zasiłki wypłacane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zostaną zaplanowane w wysokości zapewniającej minimum zabezpieczenia, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej;

l) wydatki z tytułu zwrotów zasiłków i innych odzyskanych świadczeń z pomocy społecznej zostaną zaplanowane do wysokości oszacowanych dochodów z tych tytułów;

ł) przy planowaniu środków na zadania inwestycyjne pierszeństwo w zabezpieczeniu finansowania mają zadania przewidziane do zakończenia w 2014 roku, nastepnie zadania kontynuowane oraz z potwierdzonym zewnętrznym wsparciem finansowym;

m) wydatki na doskonalenie i dokształcanie nauczycieli należy zaplanować w wysokości 0,5 % podstawy.

4. POZOSTAŁE ISTOTNE INFORMACJE

1) Przy opracowaniu projektów finansowych należy uwzględnić wytyczne zawarte w uchwale nr LXV/303/10 Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 30 września 2010 roku w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej.

2) Przyjęte wielkości w poszczególnych pozycjach przedłożonego planu muszą posiadać ekonomiczne uzasadnienie –do przedłożonego planu należy dołączyć metodę i sposób liczenia poszczególnych kwot po stronie wydatków i dochodówkonieczne jest przedstawienie wyczerpujących objaśnień i kalkulacji odrębnych dla każdego paragrafu dochodów i wydatków, ze szczególnym uwzględnieniem czynników kształtujących wzrost lub spadek projektowanych wielkości w stosunku do przewidywanego wykonania na dzień 31.12.2013 r.Przewidywane wykonanie na dzień 31.12.2013 r. ma stanowić wielkość realną, tj. wielkość planu na 30.09.2013 r. skorygowaną o kwoty, co do których zachodzą przesłanki, że nie zostaną wykonane w ramach planu 2013 roku.

3) Samorządowe instytucje kultury zobowiązane są przedłożyć do projektu planu finansowego szczegółową dokumentację planistyczną – w rozbiciu na działalność bieżącą oraz wydatki związane z organizacją imprez kulturalnych.

4) Zakłady budżetowe sporządzają projekty planów finansowych zakładające realizację zadań zgodnych z art.14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

5) Przy opracowywaniu dochodów ze sprzedaży składników majątkowych Referat Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji, Rolnictwa i Gospodarki Przestrzennej zobowiązany jest przedłożyć wykaz nieruchomości przewidzianych do sprzedaży.

6) Referat Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji, Rolnictwa i Gospodarki Przestrzennej przygotowuje ogólną informację o stanie mienia gminnego ze wskazaniem planowanych do uzyskania dochodów z tytułu gospodarowania mieniem wg stanu na dzień 31.10.2013 r. - do dnia 05.11.2013 r.

5. OTRZYMUJĄ WG ROZDZIELNIKA:

1) Zakłady budżetowe: Zarząd Eksploatacji Zasobów Komunalnych

2) Jednostki Budżetowe: Miejska Służba Ratownicza, Przedszkole Publiczne Nr 1, Szkoła Podstawowa Nr 1, Szkoła Podstawowa Nr 3, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

3) Instytucje kultury: Miejski Ośrodek Kultury, Miejska Biblioteka Publiczna

4) Wydziały Urzędu Miejskiego: Wydział Organizacyjno-Prawny (WOP), Wydział Finansowy (WF), Biuro, Promocji, Rozwoju i Przedsiębiorczości (BP), Referat Gospodarki Komunalnej, Infrastruktury Technicznej i Ochrony Środowiska (GK), Referat Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji, Rolnictwa i Gospodarki Przestrzennej (GG), Urząd Stanu Cywilnego (USC), Samodzielne stanowisko ds. kontroli finansowej (RK).


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik1.pdf

PLAN FINANSOWY ZAKŁADU BUDŻETOWEGO

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik2.pdf

PLAN REMONTÓW BIEŻĄCYCH KOMUNALNYCH BUDYNKÓW MIESZKALNYCH

Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik3.pdf

PLAN FINANSOWY JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ

Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik4.pdf

RACHUNKI WYODRĘBNIONYCH DOCHODÓW

Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik5.pdf

PLAN FINANSOWY INSTYTUCJI KULTURY

Załącznik Nr 6 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik6.pdf

KALKULACJA WYNAGRODZEŃ

Załącznik Nr 7 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik7.pdf

TABELA KALKULACYJNA ZATRUDNIENIA I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ

Załącznik Nr 8 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik8.pdf

WYDATKI NA PROGRAMY I PROJEKTY REALIZOWANE Z UDZIAŁEM ŚRODKÓW POCHODZĄCYCH Z BUDŻETU UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ ZE ŹRÓDEŁ ZAGRANICZNYCH NIEPODLEGAJĄCYCH ZWROTOWI

Załącznik Nr 9 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik9.pdf

WYKAZ ZADAŃ I PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH

Załącznik Nr 10 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik10.pdf

WYKAZ NAKŁADÓW NA REMONTY

Załącznik Nr 11 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik11.pdf

KARTA PRZEDSIĘWZIĘCIA WIELOLETNIEGO

Załącznik Nr 12 do Zarządzenia Nr 102/2013
Burmistrza Miasta Kowary
z dnia 30 września 2013 r.
Zalacznik12.pdf

WNIOSEK DOTYCZĄCY WPROWADZENIA ZMIAN W PLANIE DOCHODÓW/WYDATKÓW*